Dr. Schwarz und Dr. Bauer trugen ein paar Punkte in London vor, die besonders erwähnt werden sollten:
Im Vortrag in London wurde über Therapie gesprochen, u.a. Coping verbessern, Anpassungserkrankungen,...
"The therapy should be adjusted to fit the individual case and consists in the first step of training measures to improve coping; counselling and recommendations for the reduction of exposure, changes in diet and lifestyle habits and supplementation of nutrients. In those cases where depression, anxiety-, adjustment- or stress disorders complicate MCS psychotherapeutic and behavioural measures should be taken. Though this was shown to be effective only if psychologists knew about MCS and psychological measures were seen as complementary"
Es wurde bspw. von "einem Krankheits-Glaubenssystem - "Ich bin durch alles vergiftet", gesprochen...
"Inpatient care is needed in patients with a high level of neurological and neuropsychological symptoms, high level of intolerances, serious complications and comorbidity, concomitant intolerances (food, medication to treat comorbidity), missing psychosocial support (family, friends), non-coherent belief system of illness (i.e. “I am poisoned by everything”), problematical coping strategies or severe reactive psychological problems."
Ebenfalls hervorzuheben ist der Hinweis von Dr. Schwarz und Dr. Bauer am Ende des Vortrages auf den australischen Draft Report.
Dieser Draft Report ist sogar eigens auf der Webseite von deren Umweltklinik eingestellt!
http://www.fklnf.de/fileadmin/downloads/Umwelt/MCS_austr_draft_report.pdf
Dieser Bericht wurde von vielen MCS Organisationen aus Europa und den USA sehr stark gerügt (auch mit schriftlichen Eingaben), weil er sehr nachteilig für uns Patienten und stark industriegeprägt ist. Wenn wundert es, denn er ist geschrieben von:
Working Draft Report prepared by the
National Industrial Chemicals Notification and Assessment Scheme
(NICNAS) and the Office of Chemical Safety (OCS)
November 2008
Es wundert deshalb auch nicht, dass darin wieder vom "WHO Workshop" in Berlin als maßgeblich geschrieben wird, der nicht WHO war, sondern Internation Programm of Chemical Safety. Oder dass darin "IEI" wieder stark favorisiert wird.
Oder das hier über den ICD 10 für MCS:
"In Germany, MCS is included in the alphabetical index of the German version of the
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10-
SGB-V) first published in November 2000 by the German Institute of Medical
Documentation and Information (DIMDI). However, this index is a collection of phrases or
diagnoses used by some German clinicians and is not a list of diseases “officially recognised”
by Germany (M. Schopen, DIMDI, Personal Communication, 2004)."
Oder dass man im Draft Report die Psyche als Ursache hervorkehr und sich auf Bock, Birbaumer, Hausteiner, etc. beruft?
Oder die "Therapieempfehlungen" im Draft Report? Selbstmanagement, Biofeedback, Entspannung und andere Verhaltenstherapien...
"...engaging with the patient, encouraging selfmanagement
and maintaining a long-term supportive relationship.
Pharmaceutical treatments for MCS currently do not exist. Psychotherapy, biofeedback and
relaxation and other behavioural therapies are regarded as efficacious (Wolf 1996; Stenn and
Binkley 1998; Sparks 2000a,b; Bornschein et al. 2001)."
Ehrlich gesagt, mich wundert überhaupt nichts mehr.